הרבי החזיר לי טובה על סיועי בשיפוץ ‘ציון’ אביו

הרב שלמה אריה ניאזוב, תושב שיכון חב"ד בלוד, מספר על סיועו בשיפוץ ה'ציון' של רבי לוי יצחק, ועל הטובה הלא-רגילה שהשיב לו הרבי מיד בעלותו לארה"ק
מאת: נתן אברהם

הקשר הנפשי של הרב שלמה אריה ניאזוב משיכון חב”ד בלוד, עם הרבי, החל עוד כשהתגורר בטשקנט, בסביבות אמצע שנת תשל”א. באותה שנה התגורר כמו רבים מאחיו בני העדה הבוכרית
בעיר טשקנט. השלטון הקומוניסטי הנוקשה לא אִפשר יציאה מגבולות המדינה, ובטח לא לארץ ישראל. מי
שביקש, טורטר במקרה הטוב, ופוטר ממקום עבודתו, במקרה הרע יותר.
למרות זאת, הרב ניאזוב הגיש בקשת יציאה מברית המועצות, והתפלל לבורא עולם שהדבר יתאפשר לו.
ידידו הרב מענדל גרליק הציע לו כסגולה, להצטרף אליו לנסיעה לאלמאטא לציונו של רבי לוי יצחק שניאורסון, ולבקש שיעתיר רחמים לפני היושב במרומים. ניאזוב קפץ על המציאה כמוצא שלל רב.
“הביקור ב’ציון’ היה עבורי חוויה מעוררת ועמוקה” מספר הרב ניאזוב. “קודם טבלנו במקווה מחתרתי שהיה בעיר, וכל אותו יום שפכנו שיח-תפילה אצל אביו של הרבי, שיתפלל עלינו לה’, שיחיש את גאולת נפשנו מעמק הבכא הסובייטי.
כשהבטתי מסביב, חרה לי העיזבון הגדול ששרר בצי ובסביבתו; הקבר היה מוקף בקברי גויים. היה עצוב לראות את הצדיק נמצא בגלות בין גויים גם לאחר הסתלקותו. “בערבו של יום חזרתי נרגש ומלא אופטימיות לביתי בטשקנט, לרעייתי וארבעת ילדיי”.
יומיים בלבד! חלפו מאז הביקור, וניאזוב נדהם לראות בתיבת הדואר מכתב ממשרד ההגירה, ובו אישור יציאה מבריה”מ עבורו ועבור משפחתו. לאחר מכן התברר, שהוא היחיד מכל שכניו, חבריו והסביבה הקרובה שביקשו אף הם לצאת, שקיבל את אשרת היציאה. “לא היה לי ספק בזכות מי קיבלתי את האישור”.

ניסים כפולים
המצב העגום בציונו של רבי לוי יצחק, נגע לעוד כמה חסידים ואנשי מעשה, וכך נפלה ההחלטה לנקות ולשפץ את ה’ציון’. לאחר חיפושים ממושכים, מצאו יהודי, בן העדה הבוכרית שידע היטב את המלאכה, הרב גבריאל אחונוב שמו.
תחילה סירב, בשל היותו חולה ותשוש; הוא סבל ממחושים בראשו. ניאזוב הסביר לו כי רק בזכות התפילה אצל צדיק זה, קיבל אשרת יציאה. או אז נאות אחונוב לנסוע לאלמא-אטא, ולתקן את הטעון תיקון. למותר לציין, כי זמן קצר לאחר מכן, כל כאבי הראש עזבו אותו, ואף הוא, בתוך מספר ימים, זכה לקבל אשרת יציאה מגבולות ברית המועצות.
לימים, השניים – ר’ שלמה ניאזוב ור’ גבריאל אחונוב, הפכו למחותנים.

 

הרבי באופן אישי דאג לי לדירה

בחצי שנה הראשונה לנחיתתם בישראל, משפחת ניאזוב התקשתה להתאקלם, ללא שפה וללא הכרת המנטליות. דירה לא הייתה להם, וגם לא היה להם סיכוי להשיג דירה בתנאים הכספיים בהם הגיעו לארץ.
ידידו, הרב מנחם מענדל גרליק, ששהה באותה עת ב,770- נכנס  ליחידות והזכיר בפני הרבי את מצוקתו. באופן חריג, הרבי הוציא בו במקום נייר ממגירתו וכתב עליו דבר-מה. הוא ביקש מהרב גרליק, שבשובו לארץ ישראל, עוד בטרם יסור לביתו, יעבור דרך ביתו של הרב אפרים וולף, בא-כוחו של הרבי בארץ ישראל, וייתן לו את המכתב.
התברר כי הרבי כתב במכתבו, שיש לדאוג לדירה עבור משפחת ניאזוב. “זה לא היה פשוט, כי הפרוטה באותה עת לא הייתה מצויה בכיסי”, מספר ניאזוב. “מה גם, שלא הייתה לי כל עבודה להתפרנס ממנה”.
אולם, כשהרבי מבקש לגמול טובה עבור העזרה לאביו, שום דבר לא יעמוד בדרך. גם “בעיה שולית” זו של הכסף נפתרה. לאחר שתדלנויות מצד הרב וולף בסניף הסוכנות היהודית המרכזי בתל-אביב, גם בעיה זו נפתרה. “הצגתי בפני מנהל המשרד שם הבטחות להלוואות מידידים בסך 20,000 ל”י, והמנהל השלים לי את השאר בהמחאה של 40,000 ל”י”.
“זה היה מדהים ושמיימי לגמרי”, מספר הרב ניאזוב. “בתוך כמה חודשים מאז הגיעי לארץ ישראל, כבר הייתה ברשותי דירה שהייתה שייכת לי. אפילו נותרו לי עוד אלף לירות בהם יכולתי להשתמש כדי לקנות לילדיי צעצועים, בגדים ומני מתיקה.
“לא רבים מחבריי זכו לקבל בית כך על מגש של כסף, אבל אני אזכור זאת לעד, שהבית בו אני מתגורר, הוא מתנה מידי הרבי. לולא התערבותו של הרבי שדרש שימצאו לי בית, הדבר לא היה קורה. הרגשתי שהרבי גומל לי על התעסקותי בשיפוץ ציונו של אביו באלמא אטא”.

הרבי קרא אליו בחיוך רחב

בשנת תשל”ד, טס ניאזוב לרבי. הרגע בו ראה לראשונה את הרבי, לא ימחה מזיכרונו לעולם. “רגעי ה’יחידות’ לה זכיתי, מציפים
אותי בהתרגשות בכל פעם שאני נזכר בהם”.
“גם בהתוועדות י’ שבט של אותה שנה, זכיתי לקירוב אישי מצד הרבי. מבעוד מועד הכנסתי בקבוק ‘משקה’ קטן כדי שהרבי ימזוג מתוכו לגביעו. כמה נדהמתי כשהרבי הקריא פתאום בשמי, ובידו אחז בקבוק ‘משקה’ גדול. כשניגשתי לרבי, הוא שאלני ברוסית:
‘אתה יכול לברך?’
‘בוודאי’, עניתי.                                                                                                                                                                                                                                                   הרבי חייך חיוך רחב: “ברך, אמור ‘לחיים’, תן מזה לחסידים ותשמור גם לבית הכנסת שלך ולבני משפחתך”.

השאירו תגובה